Arla Kanerva: Taiteen musta kirja
SV: Henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta
Arla Kanervan Taiteen musta kirja (julkaistu 2019) on sellainen yhteiskunnallinen teos, mistä tuntuu, että minun on ihan pakko sanoa jotain enemmänkin. Taiteen musta kirja käsittelee miesten mielivallan historiaa erityisesti taiteen kentällä. Kansa ja kulttuurimme on länsimaisen historian saatossa ihaillut, lakaissut maton alle ja vähintäänkin hiljaisesti hyväksynyt suurien taiteilijanerojen harjoittamaa henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa.
Taiteen
musta kirja laajentaa Arla Kanervan ja Juha Typön Helsingin Sanomien artikkelia
”Myytti murtuu” (17.2.2018) ja jatkaa #metoo-keskustelua havainnollistavien
esimerkkien avulla. Tunnettuja nimiä, kuten Lordi Byron, Tyko Sallinen, Pablo
Picasso, Ilmari Kianto, Alfred Hitchcock ja Stanley Kubrick tipahtelee lukijan
eteen, eikä mistään voi enää teoksen loppua kohden yllättyä. Taide ja tarkoitus
pyhittää keinot ei voi pitää paikkaansa. Ei enää. Meillä nykypäivän
taiteilijaihmisillä on valta tehdä muutos.
Romantiikan
aikaa on jopa kutsuttu nimellä Geniezeit, nerouden aikakausi. Sen myötä
yksilöllisen neron käsitteestä tuli eurooppalaisen kulttuurin kulmakivi. Tästä
neroudesta syntyi länsimaisen sivistyksen tuottamaa taidetta, erotuksena
alkuperäiskansojen ja muiden vähäisemmiksi miellettyjen kansojen tekemille
käsitöille.
Samalla
taiteilijasta tuli poikkeusyksilö, jonka paikka oli ennemminkin yhteiskunnan
ulko- kuin sisäpuolella ja jolta odotettiin epätavallisuutta ja vallitsevien
rakenteiden kyseenalaistamista. Taiteen historiasta tuli yhteiskuntaa vastaan
taistelevien yksilöiden saavutusten historiaa.
Yhteiskunnan
maallistuessa nerouden käsite osittain jopa korvasi käsityksen sielusta. Yksi
asia kuitenkin seurasi mukana kristinuskosta: kun filosofit ja tutkijat kokoontuivat
pohtimaan valkoihoisen ihmisen neroutta, he tarkoittivat nimenomaan miestä.
Naiseen nerous ei yltänyt.
Taiteilijoiden
ailahtelevuutta selitettiin siis neroudella, erilaisuudella ja
eksentrisyydellä. Arvostetuimmat taideteokset syntyivät sellaisten menetelmien
avulla, joita maallikkojen ei tarvitse käsittää: ehdottomalla
omistautuneisuudella perheenkin kustannuksella, pettämisellä, väkivallalla
(esimerkiksi runoilija Arthur Rimbaud, 1854–1891, viilsi kahvilassa
rakastajansa Paul Verlainen ranteet auki kokeen vuoksi ja puukotti häntä
kotimatkalla vielä kahdesti reiteen), ja mitä absurdeimmilla tutkimuksilla (kuvanveistäjä,
kaivertaja ja kirjasinsuunnittelija Eric Gill, 1882-1940, hyväksikäytti
seksuaalisesti jumalallisten kokeilujensa varjolla kaikkia tyttäriään. Samoihin
aikoihin hän teki osana piirrossarjaa kuvan Girl in the Bath, jossa on
tekohetkellä hänen 16-vuotias tyttärensä Petra.)
Arvostetut
taideteokset ovat edelleen esillä, eikä niiden synkästä puolesta juurikaan
puhuta. On keskustelun arvoista pohtia, miten teoksiin tulisi nykypäivänä
suhtautua. En ajattele, että taidetta pitäisi alkaa kieltää ja piilottaa. Se
olisi taas yksi keino lakaista epäkohdat pois näkyvistä, kuin niitä ei
olisikaan. Mutta kuten Kanervakin kirjoittaa, taidetta pitäisi pohtia ainakin
jossain määrin kontekstissa tekijäänsä. On tärkeää olla nostamatta taiteilijan
tuhoisaa käytöstä jalustalle, siitä huolimatta millaista taidetta hän on saanut
aikaan.
Kanerva
kertoo miestaiteilijoista, joiden misogyynisyys, manipulointi ja itsekeskeisyys
on silmiinpistävää. Ajatus siitä, ettei nainen voi olla nero, on kantanut
historian lävitse. Tunnettu ja arvostettu elokuvaohjaaja Stanley Kubrick on
hyvä esimerkki siitä, miten taiteilijan vahingoittava käytös on pyhitetty hyvän
taideteoksen vuoksi ja miten naisen kykyjen aliarviointi on jatkunut uudelle
ajalle asti. Stephen Kingin romaaniin perustuva Kubrickin ohjaama kauhuelokuva
”Hohto” (1980) on saanut klassikkoaseman. Elokuvassa kirjailija Jack Torrance
(Jack Nicholson), hänen vaimonsa Wendy Torrance (Shelley Duvall) ja heidän
poikansa Danny (Danny Lloyd) muuttavat syrjäiseen hotelliin talvihoitajiksi. Jack
Torrance menettää pikkuhiljaa järkensä, vaikka Kanervan sanoin ”Elokuvan kuvauksissa se oli kuitenkin
Duvallin mielenterveys, jota koeteltiin.”
Kubrick eristi kuvauksissa Duvallin muusta työryhmästä kieltäen häneltä tuen, jota kuka tahansa raskasta roolia näyttelevä olisi tarvinnut. Lisäksi Kubrick kohteli Nicholsonia ja Duvallia täysin epätasa-arvoisesti: Nicholson oli Kubrickille tasavertainen, arvostettava ja luotettava työkaveri, kun taas Duvall sai kuulla tuhlaavansa kaikkien aikaa ja hänen ehdotuksensa olivat ohjaajan mukaan poikkeuksetta surkeita. Kubrick vaati näyttelijöiltään ehdotonta sitoutumista ohjaajan näkökulman noudattamiseen, mutta hän ei silti antanut Duvallin tehdä näyttelijäntyötään: oikeassa elämässä eristäminen, henkinen väkivalta ja stressin kasaaminen Duvallin niskaan pyrkivät saamaan esiin aitoja reaktioita. Aidot reaktiot, aito mielenterveyden järkkyminen ja uupuminen eivät ole näyttelyä. Eikö realistisuus vie pohjan koko elokuvataiteen idealta? Miksi Duvallia rääkättiin, mutta Nicholsonin annettiin tehdä rauhassa työtään? Koska Kubrick ei nähnyt eikä uskonut, että nainen voi olla nero ja saada aikaan hyvää jälkeä ilman kiusaamista.
Elokuvanteossa kaikki, valaistuksesta
käsikirjoitukseen ja kuvakulmista näyttelijäntyöhön, tähtää aitouden illuusion
luomiseen: siihen, että kokonaisuus välittää katsojalle ajatuksen tai tunteen.
Se, että ohjaaja sitten tästä huolimatta pyrkii henkisen ja fyysisen väkivallan
kautta saamaan näyttelijän lipeämään ulos roolisuorituksestaan ja reagoimaan
tapahtumiin yksityishenkilönä, osoittaa hämmentävää väheksyntää näyttelijän
ammattitaitoa kohtaan.
Olen Kanervan kanssa täysin samaa mieltä. Elokuvataiteessa
aitouden illuusio on kaiken keskiössä. Se on elokuvan tekijöiden
näkökulmasta konkreettisesti hyvin eri asia, kuin faktillinen aitous. Uskallan
tähän ajatukseen nojaten kyseenalaistaa Kubrickin oman ammattitaidon ja
älykkyyden: eikö hän osannut ohjata visiotaan muuten, kuin pönkittämällä omaa toksisen
miehen egoaan kiusaamalla?
Koska länsimaisen taiteen historiassa taiteilija on
ollut lähes poikkeuksetta mies, naisen osaksi on jäänyt niin sanottu muusan
rooli. Muusan ja taiteilijan suhdetta on ajan saatossa pitkälti romantisoitu: taiteilija
saa inspiraationsa muusasta, joka esittää taiteilijan työtä hämmästyttävällä
tavalla. Suhde on todellisuudessa usein intiimi, luonteeltaan muusaa
hyväksikäyttävä ja alistava valtasuhde. Muusa -taiteilija - suhteen luonteen juuret
ovat käsityksessä, jonka mukaan nainen kelpaa korkeintaan taiteen esittäjäksi,
kuten laulajaksi tai näyttelijäksi. Hänellä ei tule olla omia ajatuksia, eikä omaa
päätäntävaltaa, se ei sopisi patriarkaaliseen yhteiskuntajärjestykseen.
Yksi tunnetuimmista taiteilija – muusa pareista on
elokuvaohjaaja Alfred Hitchcock ja näyttelijä Tippi Hedren. Hitchcock ihastui nuoreen
Hedreniin välittömästi ensimmäisen yhteisen mainosprojektin jälkeen ja tarjosi
tälle pääosaa tulevasta elokuvastaan ”Linnut”. Hedrenistä tuli tähti, mutta tähteydellä
oli ikävä hinta: Hedrenistä tuli samalla Hitchcockin omaisuutta. Hitchcock kontrolloi
muusaansa kaikin keinoin. Hän päätti, mitkä roolit ja palkinnot Hedren sai
vastaanottaa ja keiden kanssa Hedren sai käyttäytyä tuttavallisesti.
Seksuaalinen ahdistelu oli toistuvaa. Hedren torjui Hitchcockin loppuun saakka
ja sitä ohjaaja ei kestänyt. Hitchcock tuhosi Hedrenin uramahdollisuudet silkan
omistushalunsa ja suuren egonsa vuoksi. Arvostammeko me tällaisia suuria
neroja?
Taiteen mustan kirjan ulkopuolelta haluan mainita
kaksi taiteilija-muusa-suhteeseen liittyvää tarinaa, jotka tulivat mieleeni. Vuonna
2010 ensi-iltansa saanut elokuva Black Swan kertoo perfektionistisesta balettitanssijasta,
jonka mielenterveys pettää. Elokuva kertoo samalla tanssijan ja tanssiopettajan
välisestä suhteesta, jossa nuori unelmiaan tavoitteleva tyttö joutuu hyväksikäyttävän,
tiukan opettajan muusaksi. Elokuva on kliseisestä asetelmastaan huolimatta mielestäni
taitavasti rakennettu: taiteilijan ja muusan suhde on katsojalle todellakin
illuusio aitoudesta. Teinityttöä näyttelevä Natalie Portman oli oikeassa
elämässä elokuvan julkaisun aikaan 29-vuotias ja tanssiopettajaa näyttelevä
Vincent Cassel 44-vuotias, joten ikäerostaan huolimatta kummatkin olivat
selvästi aikuisia. Se on rankkoja, seksuaalisia kohtauksia ajatellen mielestäni
tärkeää.
Black Swan tuo valkokankaalle sen, mitä oikean elämän taiteilijapiireissä tapahtuu. Vaikka Taiteen musta kirja käsittelee pääosin taiteilijoita, jotka ovat jo kuolleet tai lähestymässä uransa loppua, tämänhetkisiäkin, yleisöä puhuttelevia tapauksia löytyy. Nykypäivän pop-laulaja Sia, joka on tunnettu esimerkiksi kappaleestaan Chandalier (2014), on kuvaillut Tanssin Superäidit-realitysta tunnettua tanssija Madison Ziegleriä muusakseen. Zieglerin ensimmäinen yhteinen projekti Sian kanssa oli juuri Chandalierin musiikkivideo. Etenkään luettuani Taiteen mustan kirjan, en voi olla ajattelematta muusa-sanan ikävää kaikua. Sian ja Zieglerin välisen suhteen luonteesta tiedetään julkisesti se, että Sia on nimetty hyvin lyhyen tuntemisen jälkeen Zieglerin kummitädiksi, Ziegler on viettänyt öitä Sian luona nukkuen pop-tähden kanssa samassa sängyssä ja että Sia on kertonut haastatteluissa kontrolloivansa sitä, millaisiin projekteihin Zieglerin kannattaa osallistua. Lisää informaatiota aiheesta löytyy YouTubesta. Jos kyseessä olisi miespoptähti, suhtauduttaisiinko Zieglerin ja Sian väleihin yhtä suopeasti? Vaikka tapauksessa ei olisikaan esimerkiksi mitään seksuaalista, kiinnitän itse huomiota silti punaisiin varoitusmerkkeihin. Voiko muusan ja taiteilijan suhde olla terve? Toivon, että epäilykseni tästä tapauksesta ovat väärässä.
Taiteen musta kirja osoittaa myös, että kaiken väärinkäytöksen takana on paitsi tekijä itse, myös mahdollistajat. Teatterikorkeakoulut, tuottajat ja yrityksien johtajat, jotka eivät ole puuttuneet tiedostamiinsa vääryyksiin. Jokainen, joka kuittaa olankohautuksella taiteilijakollegojensa tai ystäviensä teot, koska ”Bros before hoes” on osallinen siihen, mitä kulissien takana tapahtuu.
Se (#metoo) ei ole missään vaiheessa pyrkinyt
sulkemaan ahdisteluun tai vastaavaan syyllistyneitä ”vankilaan” – se ei ole
pyrkinyt lukitsemaan heitä näkyvistä tai yrittänyt unohtaa heidän olemassaoloaan
ja antanut maailman jatkua samalla lailla kuin ennen.
Sen tarkoitus on muuttaa laajempaa kuvaa.
Rakenteita, jotka ovat mahdollistaneet heidän käytöksensä.
On tärkeää kiinnittää huomiota puheeseen, joka
kohdistuu #metoon takana seisoviin naisiin: uhreja syyllistävä ja vähättelevä puhe
ovat osa sitä rakennetta, minkä vuoksi #metoo ja intersektionaalinen feminismi ovat
ylipäänsä olemassa. Kanerva korostaa, että tähän työhön tarvitaan myös ja erityisesti
valkoihoisia, keski-ikäisiä heteromiehiä, jotka hekin osaltaan kärsivät
nykyisestä, äärimmäisen kapeasta miehen mallista. Se on aivan totta. Aatteena
esimerkiksi intersektionaalinen feminismi on myös heitä varten.
Jäin vielä itse pohtimaan Kanervan viimeisiä
sanoja:
”- - valkoisen heteromiehen normi ei
ole raiskaaja, ahdistelija tai vallan väärinkäyttäjä. Seuraavat väittämät eivät
perustu tutkimuksiin vaan omiin kokemuksiini: useimmat miehet haluavat seksiä
samaten halukkaan vastapuolen kanssa; useimmat miehet eivät nauti nähdessään
tuntemattomien naisten pelkäävän heitä pelkästään sukupuolensa takia; useimmat
miehet tekevät kotitöitä, rakastavat lapsiaan ja kannustavat kumppaneitaan.
Yhdistän sanat sosiaalisessa mediassa pyörivään Not
all men-ilmiöön, joka korostaa, että vaikka osa miehistä ahdistelee ja käyttää
valtaansa väärin, eivät kaikki. Ymmärrän, mistä Not all men-kumpuaa, sillä
syyttömät, yhteiskunnan sääntöjä noudattavat miehet tuskin haluavat tulla tuomituksi
ilman syytä. Ilmiön ongelma on kuitenkin selvä: se vie huomion pois
alkuperäisestä aatteesta, eli #metoosta ja siitä, kuinka moni nainen todella
kokee kaltoinkohtelua miesten toimesta. On mielestäni itsestään selvää,
etteivät kaikki miehet tee väärin. Mutta kuka tahansa miehistä kyllä. Sitä ei
voi tietää etukäteen, kun esimerkiksi kävelee pimeällä kadulla. Seksuaalinen
väkivalta on yhtä lailla miesten ongelma, kuin rasismi on valkoihoisten
ongelma.
Huhhuh, ehkä olen kirjoittanut aiheesta toistaiseksi
tarpeeksi. Tärkeintä on, ettei keskustelua lopeteta. Kannattaa tarttua Kanervan
Taiteen mustaan kirjaan, jossa tilanteita käsitellään analyyttisesti ja
suorasukaisesti. Välillä piti tauottaa
lukemista, sillä olihan teos aika raakaa luettavaa. Ei siis kaikkein
herkimmille.
Ihanaa viikkoa! <3
-Maria
Upeaa, Maria, jälleen <3
VastaaPoista