Turun kirjamessut 1-3.10. 2021
Tänä vuonna näin enemmän julkisuuden henkilöitä, kuin
varmaan koko elämäni aikana, sillä messujen teemana oli musiikki. Toimin yhtenä
haastattelijana ja avustajana äidinkielenopettajien osastolla Kirja soikoon! ja
sen ansiosta pääsin seuraamaan keskusteluja esimerkiksi Pyhimyksen, Samuli
Edelmanin ja Anna Puun kanssa. Olen haastatellut kirjailijoita useampanakin
vuonna lukiokurssin yhteydessä ja vaikka valmistuin tänä keväänä, pääsin
innokkuuteni ansiosta mukaan viralliseen järjestäjäporukkaan. Olen siitä ihan
älyttömän kiitollinen.
Tämä vuosi oli hieno messuvuosi myös siksi, että mukana oli erityisen kiinnostavia nimiä. Itseäni musiikkialan ihmiset eivät kiinnostaneet yhtä paljon, kuin kirjailijat. Sain valita melko mahtavat tyypit keskusteluihin: Antti Rönkä uutuusromaanistaan Nocturno 21:07, Juha Hurme romaanistaan Suomi, joka jatkaa hänen aikaisempaa romaaniaan Niemi, Turun kirjamessujen ohjelmajohtaja vuodesta 2012 Jenni Haukio ja Suomen kirjamessujen isä Kari J. Kettula, sekä Kjell Westö, vuosi sitten ilmestyneestä romaanistaan Tritonus. Tässä postauksessa käsittelen erityisesti Nocturno 21:07:ää ja Tritonusta, sekä muutamia ajatuksia keskustelusta Haukion ja Kettulan kanssa. Juha Hurmeen säästän pääosin erilliseen postaukseen, jota suunnittelen itsenäisyyspäiväksi :)
ANTTI RÖNKÄ: NOCTURNO 21:07
Tunnen itseni etuoikeutetuksi, sillä pääsin
keskustelemaan kirjasta Röngän kanssa kaksi kertaa: sekä kirjamessuilla
viimeviikonloppuna että tällä viikolla lehtijuttua varten. Olen siis saanut
paljon vastauksia kysymyksiin ja kokenut inspiroituvani, paljon.
Röngän uusin romaani Nocturno 21:07 on autofiktio
nuoren miehen seksuaalisesta heräämisestä ja siihen liittyvästä häpeästä. Teos
on syväluotaava, säästelemätön ja raju kuvaus siitä, millaiseen itseinhoon
häpeä voi pahimmillaan johtaa. Nocturno 21:07 kuvaa kahta aikatasoa: nuorta
Anttia, joka päätyy masturboimaan 13-vuotiaana ensimmäistä kertaa kello 21:07 ja
aikuistuvaa Anttia, minäkertojaa, joka yrittää käsitellä menneisyyden haavoja, sekä ratkaista pahan olonsa jopa itsetuhoisin keinoin.
Nocturno 21:07 on mielestäni poikkeuksellinen tässä
ajassa jo siksi, koska se luotaa nimenomaan miehen seksuaalista häpeää. Kulttuurissa,
jossa elämme miehen seksuaalisuus nähdään dominoivana ja ajavana voimana, jonka
ulosannissa perinteisen maskuliinisuuden ihailu on keskeisessä osassa. Kuten Rönkäkin on todennut, siihen ei
olla totuttu, että miehen seksuaalisuus voi olla vereslihalla olemista ja että
sitä voidaan käsitellä kipeiden pisteiden kautta. Antin pelko kontrollin
menettämisestä on toistuva teema, jonka ympärillä monet kirjan tapahtumat
pyörivät. Eteenpäin raksuttava digitaalinen kello kuvaa ajankulkua: edetään
väistämättä kohti jotain uutta ja tuntematonta. Se pelottaa.
Pahimmillaan Antin itseinho kärjistyy kohtauksiin,
joissa hän ryyppää itseltään muistin tai leikkaa saksilla ranteestaan palasia. Antti
kokee kehonsa kummalliseksi ja irtonaiseksi, eikä hän tiedä, miten halun
tunteeseen pitäisi reagoida. Onko se väärin? Entä jos tyttö tulee raskaaksi? Itsetuhoiset
keinot selvitä tilanteesta tuntuvat Röngän sanoin olevan lähempänä, kuin
armollisuus tai hyväksyntä. Kirja kertoo hälyttävästi siitä, että perinteiset
sukupuoliroolit ovat juurtuneet yhteiskunnassamme syvälle ja kulttuurimme antaa
tällä hetkellä yksilölle liian vähän tilaa tuntea. Nocturno 21:07 on tärkeä
puheenvuoro, osana toivottua muutosvoimaa: ei ole oikeita tapoja olla ihminen (tai mies).
Inhimillisyys näkyy romaanissa huvittavillakin
tavoin, sillä toisinaan ei tiedä, pitääkö Antin olemiselle itkeä vai nauraa. Hän
väittää vanhemmilleen pitkään olevansa aseksuaali, sillä hän yrittää kieltää
seksuaalisuutensa olemassaolon. Nuori Antti ei voi mennä uima-altaaseen, koska pelkää saavansa siemensyöksyn ja saattavansa siten jonkun tytön raskaaksi. Pyysin
messuhaastattelussa kirjailijaa lukemaan omasta mielestään huvittavimman kohdan
ja hänen valintansa osui muistaakseni seuraavaan kohtaukseen, jossa
kirjastonhoitaja pyytää Anttia kertomaan tulevasta romaanistaan:
Jonkun pitäisi kertoa heteromiehelle eli
pikkupojalle eli minulle, että ottaisin ihan rauhassa ja että minunkin
heräämiseni on niin kuin kukka ja että ei ole edes olemassa mitään naisia eikä
miehiä, en minäkään ole mikään heteromies, on vain kuohuva sekoitus naista ja
miestä, ja isää ja äitiä, x- ja y-kirjaimia, valoa ja pimeyttä ja metsämansikan
tuoksua ja karkeaa suolaa, vain kukkia ja betonia ja särkynyttä lasia,
Andromedaa ja aution rannan hiekkaa.
Minulle mieleenpainuvin kohta liittyy samaan kohtaukseen:
Sanat ”miehen näkökulmasta” kaikuivat
ikävästi mielessäni, ne kuulostivat rasvaisilta ja vanhanaikaisilta,
sikamaisilta. ”Naisen näkökulma” olisi parempi, naisen seksuaalinen herääminen
kuulostaa raikkaalta ja herkältä, puhtaalta ja viattomalta. Luonnolliselta.
Rauhalliselta. Pehmeältä. Siitä tulee mieleen valkoinen ja hyväntuoksuinen
kukka, joka aukeaa nopeutetulla time lapse-videolla, jonka taustalla soi
panhuilujen säestämä spa-henkinen musiikki. Naisen seksuaalisuus on kaunista,
ihailtavaa ja voimaannuttavaa, miten se sitten ilmeneekin, ja vaikka siihenkin
liittyisi häpeää ja likaisuutta, siitä kirjoittaminen olisi osoitus
emansipaatiosta, hikisten ja väljähtyneiden asenteiden rikkomisesta.
Heteromiehen seksuaalisuus on uhka, peto jota pitää kaitsea ja kesyttää, varsinkin
sen pikkupojan mielestä, joka havahtuu alushousuissaan leviävään märkään limaan.”
Mielestäni Röngän
romaani kuvaa nimenomaan miehen seksuaalisuutta herkkänä ja raikkaana. Siemensyöksyt
eivät tunnu ällöttävältä limalta sormien välissä, vaan hauraalta, kuulaalta. Toisaalta kehollisuus on Antille niin riipivän paljastavaa, että
lukija tavoittaa myös tarinan osoittamat raa’at tunteet. Loppuen lopuksi kirjaa lukiessa en tullut edes yliajatelleeksi sitä, että kyseessä
on juuri miehen näkökulma. Ehkä elän itse muutoksen sukupolvessa, joka näkee
ihmiset ihmisinä Antin kuvaamalla tavalla: x- ja y-kirjaimina. Antin tarina
voisi olla kenen tahansa nuoren tarina.
Kirjan nimi viittaa Chopinin sävellykseen Nocturne. Kappale
nousee romaanissa esille useamman kerran. Eniten mieleeni jäi kohtaus, jossa
Antti kuulee naisen soittavan kappaleen hotellin aulassa. Kyseinen kohtaus
piirtyi itselleni jopa visuaalisena kuvana. Sanana Nocturno viittaa yön
tunnelmaan, yösävellykseen tai yömusiikkiin. Rönkä kuvaa itse kirjan tunnelmaa hämäränä.
Nuoruus on kuin yö kahden päivän välissä: lapsuuden ja aikuisuuden. Osuva ja
kekseliäs nimi.
Tritonus julkaistiin jo vuosi sitten, mutta onneksi se
pääsi mukaan messuhaipakkaan. Romaani on tummasävyinen teos ikääntyvästä
muusikosta, Thomas Branderista, sekä hänen uudesta naapuristaan Reidar
Lindellistä. Brander rakennuttaa hulppeaa Casa Tritonusta köyhään pikkukylään
ja yrittää samalla selvitä parisuhteen kariutumisesta. Lindell tutustuu
jähmeään naapuriinsa, muistelee kuollutta vaimoaan ja soittelee intohimoisesti
harrastelijabändissä. Kummallakin keski-ikäisellä miehellä on milleniaalisukupolven
lapset, joihin he yrittävät epätoivoisesti luoda yhteyttä.
Tritonus sivuaa nykymaailman ongelmia ja ajankohtaisia
aiheita, kuten terrorismia, pakolaistulvaa, ilmastonmuutosta, koronapandemiaa
ja #metoota. Kyseiset aiheet antavat lukijalle tarttumapintaa miljöön suhteen:
ollaan todellakin realistisesti tässä ajassa. Itseäni kiinnosti erityisesti #metoon
sivuaminen, sillä sen lisäksi, että Branderia syytetään väärinkäytöksistä,
hänen ajatuksensa osoittavat ainakin jonkin tasoista naisvihaa. (Westö oli
tosin haastattelussa hieman eri mieltä) Branderilla on tapana syyttää elämänsä
naisia aina kun jokin menee vikaan. Hän on melko sokea omalle käytökselleen ja
kiihtyy aina, kun jokin epämieluisa aihe otetaan puheeksi. Branderin hahmo on
taitavasti rakennettu: häntä on vaikea ymmärtää, mutta vanhenemisen kauhu on
käsinkosketeltavaa. Branderin tilanteessa vanha koira ei myöskään opi uusia
temppuja, sillä vaikka hän ymmärtäisikin ajoittain esimerkiksi olevansa
kohtuuton, hän ei kaikesta huolimatta muuta käytöstään.
Seuraavassa katkelmassa Brander miettii keskusteluaan
poikansa Vinnien kanssa. Se kiteyttää mielestäni hyvin teoksen teemat, sekä
Westön mainitseman kiinnostuksen kohteensa: milleniaalisukupolven ja hänen oman
sukupolvensa välisen kuilun. Katkelma piirtää myös nyky-yhteiskuntamme
ongelmien ytimen. Samaistun paljon Vinnien ajatuksiin. On siis pakko mainita, että vaikka Westö edustaa aivan toista sukupolvea, kuin minä itse, hän on tavoittanut taitavasti sen, mitä myös osa nykynuorista ajattelee milleniaalisukupolven kanssa.
He olivat jutelleet enemmän kuin yleensä,
ja Vinnie oli sanonut että halusi omistaa elämänsä tutkimuksille tehdäkseen
maailmasta paremman paikan, ja kun Brander oli kysynyt häneltä – ei irvaillen
vaan aivan vakavasti – mikä maailmassa oli vialla, Vinnie oli vastannut: sinun
sukupolvesi ja teidän hedonisminne, siitä kaikki alkoi. Brander oli yllättynyt
niin kovasti, että auto oli heilahtanut moottoritiellä, hän oli varmaankin
tehnyt jonkin tahattoman liikkeen, hänhän oli odottanut että Vinnie olisi
maininnut jotain aivan muuta, epäoikeudenmukaisuuden, väkivallan, ympäristötuhot,
nälänhädän, kaiken sen mitä oli tapana luetella. Vinnie oli huomannut Branderin
reaktion ja lisännyt: Minua vain hämmästyttää niin kovasti, että te ette tunnu
näkevän omaa kohtuuttomuuttanne. Brander
oli silloin ymmärtänyt, että se mitä hän oli odottanut kuulevansa – väkivalta,
nälänhätä ja kaikki muu – sisältyi Vinnien vastaukseen, että vastaus oli
itseasiassa ollut liki täydellinen tuomio.
Westön musiikkitietämys on lisäksi uskomatonta. Hän kertoi haastattelussa
tehneensä paljon taustatyötä, mutta hänen oma intonsa musiikkiin on varmasti
myös auttanut asiaa. Lukija törmää useisiin musiikkialan tähtien nimiin,
kappaleisiin, soittotekniikoihin… Välillä meinasi hengästyttää, mutta Westö
pitää paketin taitavasti kasassa: termistö lisää teokseen syvyyttä ja uskottavuutta.
Etenkin Branderin itsekkyys ja jähmeys ilmenevät juuri
musiikin kautta. Hänen on vaikeaa kommunikoida ja osoittaa esimerkiksi empatiaa.
Musiikki soi Branderin päässä, kun rannalta löydetään kuolleita lintuja ja kun
Lindell kaipaa apua vaikeaselkoisen teinipoika-Jonten kanssa. Brander sujauttaa
aina keskusteluun jonkun säveltäjän tai kappaleen, usein Mahlerin.
Vaikka lukija ei tuntisikaan kirjassa mainittua musiikkia, teksti soi silti mielessä. Westö on myös koonnut Spotifyhyn useita soittolistoja nimellä ”Tritonus”. Soittolistojen tarkoituksena on syventää lukukokemusta entisestään.
Haastattelin Kjell Westöä parin kanssa!
KIRJAMESSUJEN OHJELMAJOHTAJA JENNI HAUKIO VUODESTA 2012 JA SUOMEN KIRJAMESSUJEN ISÄ KARI J. KETTULA
Päästiin toisen parin kanssa keskustelemaan myös Jenni
Haukion ja Kari J. Kettulan kanssa. Oli mahtavaa kuulla, että kummatkin
haluavat vaalia toimivaa kirjamessujen konseptia tulevaisuudessakin. Tämän
vuoden musiikkiteema oli luontevaa jatkoa edellisen kirjamessuvuoden
teatteriteemalle ja ymmärtääkseni samantyylinen aihe seuraa myös ensi vuonna.
Ehkä jotain kuvataiteeseen liittyvää? Se on oma arvaukseni.
Viimeisen messupäivän päätteeksi kustannus Aarni
yllätti. Sain ahkerasta työstä stipendinä Silja Vuorikurun teoksen ”Kultalintu”.
Siitä ehkä kirjoitan joku päivä, kunhan etenen loputonta lukulistaani
eteenpäin. Tuli arvostettu olo. Kiitän suuresti.
Kirjamessut ovat nyt paketissa. Sitä viikonloppua
muistelen varmasti koko vuoden, syksyn yhtenä parhaimmista.
Instagramissa @huopahattunen jatkuvaa päivittelyä seikkailuista
ja polttavia keskustelun avauksia. Ota haltuun!
-Maria
Hienoa tiivistystä ja pohdintaa. Olit vahvasti läsnä haastattelussasi ja todella hyvin ymmärtänyt lukemasi ja pohtinut olennaiset kysymykset. Eniten häikäistyin tuosta kysymyksestäsi Branderin naisten hyväksikäytöstä: Westöhän aivan häkeltyi pohtimaan, että hän itsekin on vanheneva mies ja aikansa "tuote", joten ehkä päähenkilöön oli putkahtanut miehen piirteitä, joita hän ei tietoisesti ole itsessään tai päähenkilössään tajunnutkaan. Kiitos, Maria 🌹
VastaaPoista